Stratul de zăpadă este plecat - Reisverslag uit Arad, Roemenië van Twan Hermsen - WaarBenJij.nu Stratul de zăpadă este plecat - Reisverslag uit Arad, Roemenië van Twan Hermsen - WaarBenJij.nu

Stratul de zăpadă este plecat

Door: Twan Hermsen

Blijf op de hoogte en volg Twan

06 Februari 2014 | Roemenië, Arad

Dragi cititori,

Hier weer een weekverslagje uit Roemenie,

De afgelopen week is de sneeuw zo goed als weg gesmolten door dat het overdag boven het vriespunt is, het vriesde begin van de week nog wel snachts maar dat is nu ook opgehouden voor hoelang het duurt. zou het voorjaar dan al langzaam beginnen? of zou er toch nog ene winterse buitje aankomen aankomende tijd !? Wij wachten het iedergeval rustig af.

De afgelopen week hebben we nog niet veel bijzonder dingen kunnen uitvoeren maar wel hebben we het grebied een stuk meer verkent ter voet en ook met de mountainbike. We wouden het park een stuk verderop te voet betreden en wouden daar met de auto komen, bij het nadere van een slechte weg dachten we dat we het konden halen maar even later werd het slechter en de onze rally chauffeur (bram) besloot het toch te proberen dat hebben we met ze 3 ook geweten want de auto gleed weg en zo stonden we zo goed als vast in een massa van eerste instantie alleen modder maar later bleek ook gedumpte mest. nou ja feeest dus ! :)
Naar de nodigen pogingen met stokjes en andere materialen bij de wielen te leggen en de Spierballenkracht van David en mij kon Bram toch de auto eruit krijgen.

Het verkeer hier is sowieso wat sneller en robuuster dan in Nederland. Voorang van rechts kennen ze hier niet er word gebruik gemaakt van stopstrepen op de weg en op grote kruispunten zijn verkeerslichten die constant op oranje knipperen dus dat wil zeggen zelf uit zoeken wie voorang het en wie niet !

Verder moesten we vorige weekend het vuur aan houden wat ons nie was gelukt en zochten we spullen om dit brandend te krijgen natuurlijk was ik aan het zoeken naar iets van benzine ofzo maar dan moet altijd weer bij mij het Alarm af gaan tjah eueuuuhm de code van het alarm dat hadden we niet dus tussen het gekrijs van het alarm door maar ff wat mensen van het park gebeld en de Directeur heeft ons de code gegeven maarjah tevergeefs want het alarm was al gestopt maar ja wel handig voor de volgende keer dus !

Tevens zijn we ook nog uit wezen eten van de week ! het eten smaakte goed en was ook niet al te prijzig

Aankomende Zaterdag gaan we met de bioloog op pad ongeveer 120 kilometers noordwaarts van Arad om observaties te doen. en Dinsdag gaan we met de zelfde bioloog mee naar Nadlac naar een converentie tussen de mensen van het deel van het Roemeense park waar wij werken en de mensen van het deel over de Hongaarse grens . Dus een ideale mogelijkheid om daar ook het park een deel te bekijken :)

ik hoop dat ik weer wat leuke dingen heb verteld en mochten er vragen zijn je mag ze altijd stellen

Multumesc pentru lectură,

Twan

• 06 Februari 2014 - 19:52

Adele:

zo te lezen vervelen jullie nog niet. En lachen hoor dat jullie vast zaten in de modder. leuk verslag en de groeten
    uut de montferland

• 06 Februari 2014 - 23:02

Harry En Anne:

Hallo twan eerst in de mest en dan het alarm af laten gaan. Zo te horen vermaken jullie, je daar wel. Je hebt toch nog niet het hele park gezien? Leuk om steeds te lezen hoe het gaat. Groetjes van ons

• 07 Februari 2014 - 07:56

Fred En Brigitte:

Hoi Twan
    Het gaar goed , zo te lezen jullie hoeven niet te vervelen sensatie genoeg. Geniet zaterdag en dinsdag is vast interessant. We horen het volgende verslag er wel over.
    Geniet van deze tijd is in aller opzichten leerzaam. ( hoe hou ik een vuurtje aan )
    Leuke foto vooral als je een modderbad wil !!!!!!
    Twan , Bram en David we wensen jullie nog veel plezier
    Fred en Brigitte

• 07 Februari 2014 - 10:16

Twan Hermsen:

@Adele Nee we vervelen ons nog niet genoeg te beleven hier nog !
    @Harry en Anne , nee nog lang niet ! het park is 80 km lang heh dus rekenen maar uit hoe ver dat is !
    @Paps en Mams Ja van die 2 dage gaan we zeker genieten het is toch wel een extratje eigenlijk ! :)

• 09 Februari 2014 - 21:31

Berndien En Paul:

Hoi Twan, Zo te lezen maken jullie van alles mee, maar van zo'n modderbad krijg je toch een zacht huidje?
    Fijn dat je het goed naar je zin hebt.Groetjes uit Zeddam.