să strălucească soarele - Reisverslag uit Arad, Roemenië van Twan Hermsen - WaarBenJij.nu să strălucească soarele - Reisverslag uit Arad, Roemenië van Twan Hermsen - WaarBenJij.nu

să strălucească soarele

Door: Twan Hermsen

Blijf op de hoogte en volg Twan

15 Februari 2014 | Roemenië, Arad

Een goedemorgen hier vanuit Roemenie ,

Even weer een kort verslagje om te melden hoe het hier gaat !

Alles gaat hier nog steeds goed we hebben afgelopen week veel gedaan zowaar :)

Vorige week Zaterdag zijn we met de bioloog op pad geweest zon 100 km oostelijk van Arad , we hebben deze dag een heel andersoort natuur van Roemenie gezien , hier is het nogal vlak maar zo'n 100 km oostelijk is het toch al aardig heuvelachtig. dit leiden dan ook tot een paar pittige maar prachtige wandelingen , onder de wandelingen was het de bedoeling om te zoeken naar sporen van martersachtigen en andere diersoorten . Denk bij sporen aan pootafdrukken ,ontlasting en eventueel vraat resten.

Onderweg hebben we heel veel soorten sporen gezien en de bioloog vertelde waarvan het was en zo weten wij ook hoe we dat in het vervolg moesten doen . Zo dat was de zaterdag qua activiteit maar ik mag ook zeker niet vergeten te melden de gastvrijheid van de moeder van de bioloog ! want dit was onze tussenstop voorda we de dag begonnen, we moesten eer een loood maar dan ook loodzware kast bij de bioloog ophalen om deze op de aanhangwagen te tillen en vervolgens naar zijn moeder te brengen om daar vervolgens te genieten van een heerlijk gebakken eitje met spek of iets wat er op leek ! de vrouw was erg gast vrij en had voglens mij nog wel 10 eieren ofzo voor ons willen bakken maar goed 1 was voldoende voor ons .

De terugweg wisten we dat we nog bij de moeder moesten langs gaan om de kast nog van de aanhangwagen af te halen en de aanhangwagen weer mee te nemen . En zoals ik al verwachten stonden er bij aankomst 4 borden klaar voor het avondeten. Tjah iemand die zo gastvrij is kan je niet weigeren vond ik maar volgens mij vonden David en Bram dat ook.
We hebben het ons daar heerlijk laten smaken en de vrouw des huizes bedankt voor het heerlijke eten en de gastvrijheid waar menig Nederlander nog wat van kan opsteken.

De rest van de week hadden we eindelijk nog ene tripje gepland met de bioloog maar deze kwam te vervallen door een vage reden en we moesten buiten in het park helpen met een pad aanleggen voor mountainbikers (stiekem is dat de reden denk ik maarjah je mag dat niet zeggen) . Eenmaal aangekomen bij de locatie met de Ranger en de Directeur werd er uitgelegd wat de bedoeling was, de Ranger zou de boompjes omzagen en wij zouden we moeten weg trekken/tillen om vervolgens ergens te dumpen . Dit hebbben we de dag erna ook nog gedaan en de dag daar op volgend moesten we de stronken die over waren van het zagen uitgegraven/weggehakt.

Gister zijn we met de bioloog en de directeur op pad geweest naar een weg waar wat dingen waren beloofd om aan te leggen maar niet is na gekomen. zoals bijvoorbeeld een tunnel voor Amfibieën( je vind deze ook op de hooglandseweg te Braamt). We stonden er maar een beetje bij en genoten van de natuur want van het Roemenes valt weinig te maken het is een soort van Frans/Italiaan met Pools gemixt . Sommige woorden snap je dus wel maar sommige ook totaal niet ! Dus we waren aan het praten met ze 3 wat wij er van vonden en we hadden het over wildzwijnen. En we draaide ons om en zowaar daar liep er een over de weg heen . Ik snap er nog steeds niks van maar meer toeval kan er niet bestaan denk ik ! ??!

We hebbben gister ook nog gepraat met de bioloog want die vroeg of wij meewouden naar Brasov een plaatsje midden in Roemenie. Natuurlijk wouden wij dat en hij heeft voor ons geregeld dat we volgende week daar kunnen verblijven en 2 anderen parken kunnen bezoeken met begeleiding van een ranger ! en we gaan waarschijnlijk ook nog kijken voor andere leuke activiteten zoals het Kasteel van graaf dracula die dan nog meer binnen handbereik is dan vanuit Arad .

Oow ja het weer hier , dat is Prima gemiddeld tussen de 10 en 15 graden met soms uitschieters naar max 18 .

Ten slotte wens ik iedereen uit Braamt nogmaals een super weekend toe en niet te veel drinken ! want dat doe ik ook nooit !! :)

Alaaf !

Twan

• 15 Februari 2014 - 10:39

Simone:

Het Twan,

wist niet dat je dit bij hield...wat leuk!! Ik heb even bij gelezen, maar wat een leuke dingen beleef jij daar. Soms wel jaloers.
    Zo te lezen komt er nog wat moois op jullie pad en het eten laat jullie smaken. Heb je helemaal goed om aan te schuiven, lekker laten verwennen af en toe.

Groet
    Simone

• 16 Februari 2014 - 10:33

Fred En Brigitte:

Hoi Twan
    Leuk verslag , wat fijn dat jullie samen met de bioloog interessante dingen hebben gezien en geleerd. Dat is toch ook de bedoeling van de stage.
    Nu ook echt Roemeens eten gehad en zo te lezen heeft het gesmaakt.
    Wat betreft het bier , gaat hier nu over datum nu jij er niet meer bent . Hoezo jij drinkt nooit!!!!!
    Gr. Fred en Brigitte

• 16 Februari 2014 - 20:39

Paul:

Hallo Twan, lekker eten in Roemenie en genieten van de mooie natuur. In Braamt komt deze dagen het bier wel op en volgend jaar kun het je weer inhalen. Ga lekker zo door en steek voldoende op van een gast vrij land. Paul

• 17 Februari 2014 - 15:54

Harry En Anne:

Zo te horen gaat het goed daar, maak je bijzondere dingen mee. En wat een weertje, ik dacht dat het daar kouder zou zijn. En wij hier maar wind en regen, bah

• 19 Februari 2014 - 21:03

Twan Hermsen:

Bedankt allemaal voor de reacties en super leuk dat jullie het ook allemaal volgen ! :) en genieten doe ik hier sowieso al ! bedoel heerlijk weer en aankomende nacht vertrekken we land in waarts om daar de karpaten en de stad Brasov te verkennen ! :)

• 23 Februari 2014 - 14:48

Oma Jochems:

ja ook de oma van bram leest deze stukjes fijn dat jullie het goed naar de zin hebben.
    veel plezier daar nog oma en opa jochems