săptămâna de șerpi de iarbă - Reisverslag uit Arad, Roemenië van Twan Hermsen - WaarBenJij.nu săptămâna de șerpi de iarbă - Reisverslag uit Arad, Roemenië van Twan Hermsen - WaarBenJij.nu

săptămâna de șerpi de iarbă

Door: Twan Hermsen

Blijf op de hoogte en volg Twan

23 Maart 2014 | Roemenië, Arad

săptămâna de șerpi de iarbă zo mogen we deze week wel noemen !

Want dat we veel ringslangen hebben gezien is wel zeker !

Wat ik vorige vergeten was te melden , was dat er op de dag van schrijven een gewonden Houtsnip is binnengebracht hier . Waarschijnlijk is dit exemplaar aangereden door een Auto. De ranger kwam met de houtsnip naar ons toe of wij een oogje op deze wouden houden indien verzorgen, natuurlijk wilde we dat ! Waar we het alle 3 over eens waren was dat het belangrijk was dat die de 1ste nach moest halen want dan zat er nog wel een mogelijk overlevingskans in ondanks dat die waarschijnlijk een gebroken snavel had en zeer waarschijnlijk gebroken vleugel(s) . Dus lekker de electrische kachel erbij gezet en lekker opwarmen, om vervolgens zelf een fijne nachtrust te nemen en hopen dat die de volgende dag nog in leven zou zijn. Jammer genoeg voor het beestje was een verder leven uitgesloten voor hem of haar en is die jammer genoeg overleden de volgende ochtend.

Ten 2de wilde ik even laten weten dat we al enkele weken bezoek hebben van 1 of misschien wel meerdere muizen. Na een muis al 2x gevangen te hebben en naar buiten te hebben verwijderd was deze vastbesloten om nog voor een 3de keer terug te keren. Naar nog een vangpoging hebben we hem weer gevangen maar toch was die het niet met ons eens en sprong uit de doos om zo vervolgens weer achter in de koelkast te gebruiken toeeeedeeeloe zou die wel hebben gedacht. Als het aan mij ligt is die de volgende keer als ik hem vang zijn leven niet meer gegund maar omdat David zo vredeliefend is en de muis wil sparen brengen we hem maar een aantal km terug, ik weet wel als die dan nog terug komt dan krijgt die een ritje naar de muizenhemel..

Verder was het deze week stralend weer ! We zijn op pad geweest met een plaatselijke ranger uit Pecica ,genaamd Marian . Een echt vrolijk figuur met wel wat gebrekkig engels maar goed genoeg om verstaanbaar te maken ! :) Hij liet ons 2 prachtige locaties zien waar we dan ook een hoge diversiteit aan dieren spotten , Gewone padden, Roodbuikvuurpadden , Springkikkers en als kers op de taart nog een ringslang die prachtig stil lag te schuilen. Een stukje verder gelopen met zijn 4 kwamen we aan bij een eeuwen oud klooster wat tegenwoordig nog bewoond word door 1 non. Bij dit klooster was wederom weer een pracht locatie met een hoge diversiteit aan dieren ! Buiten de hier boven genoemde soorten vonden we ook nog een joekel van een bloedzuiger en zagen we enkele meerkikkers en werden we om de oren gevlogen door gigantische houtbijen ! waauw prachtig !

We zijn van de week ook nog naar de bouwmarkt geweest , nou zou je denken de bouwmarkt ??!? Jaa de bouwmarkt ! Hier hebben we een maar matten gehaald om zo ons gelukt te beproeven om een aantal nog niet gevonden soorten toch te gaan vinden ! het gaat hier bij om de hazelworm (Anguis fragilis/colchica)en gladde slang (Coronella austriaca). Het doel is dat deze dieren zicht gaan opwarmen onder deze matjes en op het moment dat wij de matjes optillen dat ze dan zichtbaar voor ons zijn en zo kunnen waarnemen op ze op de locatie voorkomen waar ze nu liggen !

We zijn afgelopen week ook wat testen aan doen bij verschillende geschikte locaties in onze ogen , hier hebben we zowel de buitentempratuur als de watertempratuur waargenomen en genoteerd netjes de coordinaten van de GPS erbij en hoppa ! met dit zoeken naar een geschikte plek en ook dieren was er maar een soort die eigenlijk veelal aan bod kwam, De ringslang !!! ik denk dat we wel zon 12 exemplaren gezien hebben op een dag en dan weet ik nog niet eens of dit te licht gegrepen is !

Verder beginnen de insecten ook steeds actiever te worden , zo had ik gister de eer om de eerste teek op me kuit te mogen waarnemen... ( zou vast niet de laatste zijn ) en heb ik dit toch wel mogen compenseren met het zien van een prachtige Vlinder genaamd de Rouwmantel ( Nymphalis antiopa)!

Verder had David vandaag nog een Kolibrievlinder(Macroglossum stellatarum) gezien ! Deze soorte wil ik zelf ook nog heel graag zien dus dat word zoeken :D

Oowja bijna vergeten voor een nader niet te noemen persoon die iets een Davids blog miste ! haha Het plaatselijke Bieren hier is goed te drinken deze luisteren naar de namen Ursus,Ciuc,Timisoara. En we hebben ook een super restaurantje in de buurt waar je voor 12 lei omgerekend 2,67 (euro) kan eten . En dit bestaat uit een flinke gevulde kom soep, een hoofdgerecht met groenten erbij ! :)

Nou hopelijk word volgende week weer een mooie week ! :)

• 23 Maart 2014 - 22:54

Marieke Smit:

Hey hallo,

Super leuk om te lezen dat jij je daar zo goed vermaakt.
    Ben stiekem erg jaloers.

Geniet er lekker van.

Liefs marieke

• 24 Maart 2014 - 10:11

Fred-brigitte:

Vier nozems en een non wat levert dat op : groetjes

• 25 Maart 2014 - 12:37

Uit Etten:

Nou, twan weet je zeker dat het maar 1 muis is. Kan wel een hele familie zijn.worden heel wat muizen hemels. Jullie vermaken je daar wel, genoeg dieren te zien. Gr anne en harry

• 26 Maart 2014 - 13:08

Adele:

wat leuk om te lezen en die vlinders te zien lijkt me mooii . je weet ik hou van vlinders Muizen bahhh als Tante anne die had gezien had ze boven op de kast gezeten dat deed ze vroeger altijd wel hahaa
    Is daar erg goedkoop dus met eten honger heoft je dus niet te lijden als geld op is en biertje is daar ook heel goedkoop nog veel plezier en we drinken er zondag wel 1 op je moeders verjaardag of we skypen dan effe met elkaar ook gezellie liefsss adele