Week 13 & 14 - Reisverslag uit Arad, Roemenië van Twan Hermsen - WaarBenJij.nu Week 13 & 14 - Reisverslag uit Arad, Roemenië van Twan Hermsen - WaarBenJij.nu

Week 13 & 14

Door: Twan Hermsen

Blijf op de hoogte en volg Twan

27 April 2014 | Roemenië, Arad

Zo dat duurde even wat langer dan gepland maar dan nu dan maar een verhaaltje over de afgelopen 2 weken .

Week 13
In week 13 begonnen we met de aankomst van een 4 tal nieuwe vrijwilligers uit Frankrijk. Na de volgende dag kennis gemaakt te hebben vroegen ze of we zin hadden om savonds wat samen te drinken om zo denk ik wat beter kennis te maken. Hartstikke gezellig ! maar een probleempje najah klein probleempje van de 4 spreek er maar een goed engels tegen ons de andere 3 kunnen alleen Frans , Ik dacht nu word het moeilijk communiceren maar niets is minder waar met hand gebaren en mijn zeeeer maar dan zeeer geringe kennis van het Frans kwamen we toch nog tot een soort conversatie . Na een gezellig avond toch even de rust gepakt want onder de gezelligheid kwam de ranger even vertellen dat we de volgende dag ineens op pad moesten ! gelukkig had ik het rustig aan gedaan deze avond zodat ik geen spijt zou krijgen de volgende dag :)

Deze week hebben we ook zowaar de eerste Hazelworm aangetroffen, weliswaar was ik in eerste instantie niet blij want deze was dood ! maarja een vondst was een vondst en we hadden er een gezien. Een beetje somber keerde ik dan ook wel terug naar het bezoekerscntrum om daar een random plaatje samen met David op te tillen om in eerste instantie te voor een eerdere gespotten gladde slang te vinden. Tot onze verbazing was het niet de gladde slang die er onder lag maar een dikke knoepert van een hazelworm ! Ik kon me geluk niet op ! toch nog een levend exemplaar ! :)

Ook zijn we deze week met de Kano op de Mures geweest een prachtige rivier en vanuit de kano werd dit nogmaals bewezen ! De tocht zou gaan van Arad tot Pecica een beste afstand van +- 20 km . Deze geweldige toch was toch wel zwaar , want de beweging die je maakt maak je niet alle dagen ! Maar de extra moeite die je er instook werd ook beloond ! zo hebben we vele sporen gezien van bevers maar ook een 3 tal ijsvogels, en een prachtig steltkluut !

Deze week hebbben we ook van zo ongeveer 20 flessen de hals er af geknipt en deze ingegraven om hier in muizen en kevers te vangen .
Ik heb me voorgenomen van deze flessen alle vangste te noteren om zo te zien wat de resultaten zijn.

Nog eventjes een klein berichtje , onze huis muis was ook terug ! deze hebben we wederom uitgezet buiten maar nu een stuk verder ! David was me net te snel af met het vangen van de muis als het mij was gelukt dan weten jullie inmiddels de afloop :)

Week 14

De hele week is rustig verlopen we hebben een aantal kleine dingen ondernomen ! zo zijn er een 2 tal wildcamera's geplaatst door Bram.

We hebben ze alle 2 algecheckt en zowaar 1 van de 2 had resultaat ! een lekker actieve das die snachts bij zijn burcht bezig was !

de andere heeft Bram herplaatst en daar hebben we vannacht een Haas opgehad.

Verder hebben we deze soort weer een nieuwe soort gevonden het gaat hier bij om de Pelobates fuscus of wel in het Nederlands de Knoflookpad ! Deze pad is vrij klein in vergelijking met de Bufo Bufo (de gewone pad ) Die veelal iederen kent ! Het bijzondere van de knoflookpad is dat deze soort overdag zit ingegraven in de grond en vaak alleen naar boven komt bij een warme en natte avond ! we mochten ons dus deze avond rijk rekenen met 14 exemplaren van deze prachtige soort, verder hebben deze avond ook nog de ringslang,de zandhagedis, de boomkikker,de groene pad,de springkikker,de meerkikker en de gewone pad mogen bewonderen. Deze plek kan je plek bevat dus een hoge soortdiversiteit qua amfibieen en reptielen!

Ik dacht dat het verhaaltje wel weer aardig langs was inmiddels en dat het zo ook wel genoeg was :)

fijn weekend verder !

P.S. voor foto's kijk even op me facebook ! Voor de mensen zonder facebook , mocht dit niet werken stuur even een berichtje hieronder !

• 27 April 2014 - 11:29

Adele:

je beleef en ziet wel veel wat geinig knoflookpad zal wel stinken dan. haha oohh de huismuis miste jullie en moet toch weer weg, ik moet dan denken aan de film green mile. nu een werkstudie erbij frans leren misschien helpt het met een warme aardappel in de mond. en jullie leren de fransen nederlands nog veel plezier en tot volgende verslag liefss xxx

• 27 April 2014 - 14:09

Fred En Brigitte:

Wat een leuk verslag , blijf altijd leuk om te lezen . Zo leren we weer wat amfibieën en reptielen.
    Dadelijk gaat de laatste maand in dus geniet nog want is zo voorbij en dan mag je weer van het Montferlands bos genieten .Is ook niet mis mee toch ?
    Groetjes Fred en Brigitte

• 27 April 2014 - 19:22

Anne En Harry:

Nou twan, weer een heleboel gezien , en wat veel kikkers. Die huimuis komt weer terug hoor, hij weet gewoon wat er bij jullie te halen valt.
    nu is natuurlijk wel de kans om wat franse woorden te leren, je weet nooit of het nog van pas kan komen, op eeen leuke vakantie of zo.
    we mistte al het wrkelijkse verhaaltje. Nog een maand en dan ben je weer thuis, ging toch best wel snel. Doei gr uit etten