să strălucească soarele - Reisverslag uit Arad, Roemenië van Twan Hermsen - WaarBenJij.nu să strălucească soarele - Reisverslag uit Arad, Roemenië van Twan Hermsen - WaarBenJij.nu

să strălucească soarele

Door: Twan Hermsen

Blijf op de hoogte en volg Twan

17 Maart 2014 | Roemenië, Arad

Hallo allemaal daar zijn we weer ! eventjes een verslagje van deze week zodat we volgende week weer met een nieuw avontuur kunnen beginnen !

De zon brand er hevig op los hier ! de tempraturen lopen op tot ruim 20 graden ! Kaching! Mooi weer voor een veeltal dieren ! en deze kwamen we dan afgelopen week ook veelal tegen ! We zijn nadat we Dinsdag zelf op onderzoek zijn uitgeweest nog de Woensdag en de Vrijdag met de bioloog Gabi op pad geweest en de hier werkzame ranger Irinel .

Afgelopen Woensdag met Gabi resulteerde dit in een lange looptocht , aangezien de vorige tochten wel zwaar waren en de ondergrond niet heel hard was dacht ik slim te zijn om laarzen aan te doen, nou dat heb ik geweten was de ondergrond een paar dagen eerder nog vrijzacht was het nu zo hard als beton op sommige plekken.. de tocht zelf was ook wel 20 km wandelen dus ja 20 km op laarzen wandelen beeld het je maar in ! met Deze tocht hebben we enkele mooi diere soorten gezien , veelal reeën maar ook wel een aantal vogels waaronder een flink aantal kieviten en een nog nader niet geïdentificeerde vogel ! Ook de vlinders laten zich veel zien al zijn de soorten die we nu hebben gezien vrij algemeen en komen ook met grote getalen in Nederland voor.

Ook vonden we nog een aantal sporen van zowel de Bever als de otter ! De bioloog kwam met het idee om hier camera's te plaatsen om zo ze op de gevoelige plaat vast te leggen ! Nou kan dat natuurlijk overal wel maar hier is het prachtig omdat hier geen Vissers zijn die de camera's als een fooi zien en deze gewoon meenemen en vervolgens niet meer terugbrengen.

De vrijdag met de ranger irinel stond weer in het teken van het zoeken naar Amfibieen , We gingen wederom opzoek naar de Roodbuikvuurpad en de kleine water salamander wat resulteerde in eerst alleen een paar groepen met reeën en op het allerlaatste moment toch nog een een paar karrensporen met daar in en aantal roodbuikvuurpadden en kleine watersalamner ook lag hier het ei afzetsel (kikkerdril) van een springkikker in ! de Lente komt hier super op gang ! Ik kan niet wachten tot de mooie insecten ook hun actieve periode gaan beginnen want als ik de bioloog moet geloven zijn er hier veel vliegende herten en daar ben ik wel benieuwd naar dan !

ze zeggen ook wel men moet hooien als de zon schijnt ! nou dat gaan we zeker doen deze week ! Fijne week toegewenst vanuit Roemenie !

• 17 Maart 2014 - 20:35

Harry En Anne:

Je hebt wel pech als het om de schoeisel gaat. Harry zegt, op sloffen kan ook nog, grapje. Mooi, dat je daar zoveel ziet. Moet een mooi gezicht zijn geweest die reeen. Geniet maar van wat je ziet. Gr

• 18 Maart 2014 - 20:11

Twan Hermsen:

tjah eigen schuld dikke bult zeggen ze ook wel heh ! Genieten doen we zeker hier ! prachtig weer zonnetje erbij heeeeeerlijk ! leuk dat jullie het lezen ! :)

• 18 Maart 2014 - 20:39

Fred En Brigitte:

Een boertje uit de achterhoek moet toch op klompen lopen p.s. maak die letters iets groter dan hoef ik geen nieuwe bril te kopen gr. pa