Bine ați venit în România! - Reisverslag uit Arad, Roemenië van Twan Hermsen - WaarBenJij.nu Bine ați venit în România! - Reisverslag uit Arad, Roemenië van Twan Hermsen - WaarBenJij.nu

Bine ați venit în România!

Blijf op de hoogte en volg Twan

11 Maart 2014 | Roemenië, Arad

Zooo weer is tijd voor een nieuw verslag !

Om mee te beginnen het weer hier is stralend (nou is het in Nederland ook goed hoorde ik maar dat doet er niet toe haha ) overdacht is het ongeveer tussen de 15 a max 19 graden denk ik ! kortom lekker weer om naar buiten te de vrije natuur in te gaan ! heerlijk zeg de t shirts komen alweer uit de koffer in dit geval en zullen een weekelijks wasje niet ontgaan , dit zou je later in de verslag lezen !

In het begin van de week stond er een dagje zoogdieren en hun sporen spotten met de bioloog op het programma ! Een gezellige aangelegenheid want de bioloog is een een vriendelijke man en wil ons graag wat leren over sporen van zoogdieren en dan vooral de marterachtige waardie volgens mij veel bewonderen voor heeft , dit is niet heel raar want het zijn toch ook wel prachtige beesten!

Naar een aantal sporen van onder andere Das,Ree en Bunzing te hebben gevonden kwamen we langs een stukje water gelopen en natuurlijk begonnen David zijn amfibieen kriebels weer te jeuken en kon het niet laten om een poeltje te doorzoeken op zoek naar tjah wie weet ! We hadden afgesproken dat David en ik met de Bioloog meegingen sporen zoeken van zoogdieren en Bram zou de driver zijn van vandaag omdat hij al enigzins evaring had met het rijden van een 4x4 auto over minder begaanbare wegen.

Zo geschieden David vond zijn amfibie in het slootje , dat luisterd naar de naam Roodbuikvuurpad, deze soort is verwant aan de Nederlandse soort de geelbuikvuurpad ( meest voorkomend in Zuid- Limburg ) maarjah zoals de naam als zegt het verschil zit hem in de .... KLEUR!
Deze padden hebben als ze volwassen zijn een rode buik en die in Nederland een gele buik .

Ondertussen was ik al een stukje verder met de Bioloog gelopen en lag David wat achter maar omdat David met een kreet van blijdschap zei dat het om deze soort ging besloot ik terug te gaan want deze kans kon ik me niet laten ontglippen, de bioloog dacht daar anders over want hij stapte stevig door , want we waren hier immers voor de zoogdieren ! maarjah als wat we erbij vonden was natuurlijk ook leuk een stukje verdre in een poeltje vonden we weer een aantal roodbuikvuurpadden en nog een aantal kleine watersalamanders . Na het zoeken hier waren we de bioloog een beetje uit het oog verloren maar gelukkig wisten we waar we heen moesten ! snel er achter aan hobbelen dan maar ! we dachten dat we een stuk konden afsnijden om zo toch even snel er te zijn maar niks bleek minder waar een smal maar redelijk diep beekje blokkeerde onze weg en we zouden moeten omlopen maarjah na het ploegen door het drassige land hadden we daar geen zin in.

Dus ja dan maar de rivier oversteken, na mijn doen had ik een ideaal plekje gevonden om over te steken en David had het zijn gevonden maar voor dat David kon oversteken was hij al ongeveer tot halve wegen ze onderbeen weg gezakt in de modder , na dat ik de slappe lach had omdat die zover weg gezakt was besloot ik toch maar een handje te helpen want hij kwam er niet meer op eigen kracht uit ! Na deze evaring besloot David om om te lopen, wat achter af een verstandige keuze leek want ongeveer 200 meter verder kon je veilig oversteken maar dit was niet zichtbaar voor ons. Ik maakte toch de keuze om over te steken ! En dit ging bijna goed ik was bijna aan de overkant en dacht dat ik het ging halen , toch dacht de ondergrond daar anders over en besloot weg te zakken waardoor ik eventjes wat water mocht happen en me broek tot over me knieeen doorweekt was . Shit happends ! En toen aan de overkant gekomen was het nog ongeveer 1 km tot de auto , najah lekker doorweekt aangekomen zag ik Bram staan met de auto , zo blij als ik was liep ik in die richting , Bram dacht zo aardig te zijn om ons op te pikken omdat we niet zo ver hoefde te lopen dan meer maarjah dit pakte dan toch even wat anders uit en dit mijn blije humeur toch snel veranderen naar iets aangebrand, niet omdat Bram de auto vast had gereden maar meer omdat dat er ook nog wel bij kon ! na een poging om te de auto eruit te duwen en uit te graven werkte het nog niet , uit eindelijk kwam er een collega van de bioloog met een grotere 4x4 en die deed een poging om ons eruit te trekken , maarjah deze kwam ook vast te zitten ... tjah iritatie iritatie iritatie ! maarjah na een paar duwpogingen kregen we deze auto los en waar we uiteindelijk bevrijd uit de modder ! Welkom in Roemenie waar de modder soms vergelijkbaar is met beton ! want zo stevig was het wel !

najah een hoop negativiteit maar wat een leuke evaring ook eigenlijk ! :)

verder hebben we deze week een paar leuke soorten gevonden waaronder de meerkikker, en de gewone pad.

Gister zijn David en Ik een avondje/nachtje meegegaan met de bioloog om op zoek te gaan naar steenuilen . Gewapend met een Draagbare radio,zaklampen en een 4x4 die weer klaar was om de wegen te trotseren gingen we op pad ! Bram bleef vanavond thuis omdat hij erg moe was en hij pakte dan ook zijn welverdiende nachtrust. Maar de avond verder was zeer geslaagd naar een aantal respons geluiden van de steen uil , zagen we deze ook nog op de allerlaatste locatie ! 2 stuks zaten op een stroompaal. Onderweg zagen we ook nog een joekel van een mannetjes Wildzwijn ,een paar groepen Reeën en een paar oog reflecties die waarschijnlijk van marterachtigen of vossen waren. Terug bij het bezoekerscentrum ben ik voldaan in me Bed gaan liggen ook eindelijk me welverdiende nachtrust te pakken om de volgende dag smiddags voor ons zelf beesten te gaan zoeken !

Vandaag resulteerde dat in de vondst van een aantal Kleine watersalamanders, joekels van meerkikkers ,zandhagedissen en ringslangen ! wat een prachtige resultaat op deze zonnige dag ! ben er momenteel helemaal happy mee want de eerste reptielen zijn ook gevonden ! Ik zelf kijk uit naar de vondst van de eerste Hazelworm, het blijkt dat dit diertje zich hier vespreid onder 2 soorten , ik ben zeer benieuwd naar allebei want op mijn vorige stage heb ik er erg veel gezien en ben benieuwd hoeveel ik er hier kan gaan vinden !

ik denk dat ik zo weer een hoop heb verteld en ik hoop dat jullie het weer leuk vonden om te lezen , mocht je iets willen/weten vraag het dan in een reactie hieronder of mail me gerust op twanhermsen @hotmail.com, ik vind het harstikke leuk dat zowel de Familie Hermsen als Familie Smit mijn avonturen lezen en ook reageren, super ! en ook mijn vrienden die zo nu en dan een leuke reactie plaatsen, geweldig ik zie jullie weer over een aantal maandjes !


Groetjes Twan

  • 11 Maart 2014 - 21:41

    Fred En Brigitte:

    Hoi Twan , Bram en David

    Fantastisch wat jullie allemaal beleven , verhaal van vast zitten met auto zullen jullie nooit meer vergeten. Fijn dat bij jullie het weer ook beter wordt want dan gaat natuur weer meer leven en komen de dieren tevoorschijn. En daarvoor zijn jullie tenslotte daar , dus genieten jongens !!!!!!!
    Groeten uit het mooie Braamt aan de voet van de Montferlandse bossen

  • 12 Maart 2014 - 09:25

    Harry/anne:

    Nou, twan weer een hoop beleefd, harry zegt je maakt het nogal spannend. Moeten we je in vervolg modderdier noemrn, ha. Zo te horen zien jullie genoeg dieren en reptielen. We zijn benieuwd naar de foto, s als je terug bent gr uit etten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Arad

Roemenie

stage in roemenie

Recente Reisverslagen:

31 Mei 2014

România, A fost grozav!! Roemenie je was geweldig!

18 Mei 2014

Arad en Orșova

05 Mei 2014

Week 15

27 April 2014

Week 13 & 14

16 April 2014

Week 12 alweer ! :)
Twan

Actief sinds 12 Nov. 2011
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 12633

Voorgaande reizen:

24 Januari 2014 - 01 Juni 2014

Roemenie

13 November 2011 - 27 Januari 2012

Stage Emmen

Landen bezocht: